Psychologische hulp

Update d.d. 29-4-2025:

Er geldt een algehele aanmeldstop voor alle cliënten.

LET OP: Kind & Jeugd (tot en met 17 jaar voor locatie Epe) kunnen zich wél aanmelden. Neem hiervoor contact op met het secretariaat via 038-4232008. De wachttijd voor clienten voor locatie Epe is momenteel 8-10 weken.

Voor cliënten die al op de wachtlijst staan voor beide locaties in Zwolle, bedraagt de wachttijd momenteel 16-18 weken.

* In 2025 neemt Cognito Praktijk geen cliënten aan die zijn verzekerd bij CZ of Menzis en alle verzekeraars die onder deze verzekeringsgroepen vallen. Check hiervoor de websites van de verzekeraars.
Dit betekent dat cliënten (vanaf 18 jaar) verzekerd bij één van bovenstaande verzekeraars zich niet kunnen aanmelden.

** In 2025 heeft Cognito Praktijk geen contract met Noord Veluwe. Dit betekent dat Kind en Jeugd uit de gemeenten: Hattemerbroek, Wezep, Nunspeet, Elburg en Oldebroek zich niet bij ons kunnen aanmelden.

Hoe gaat het aanmelden?

Nadat wij het aanmeldformulier (te vinden op onze website) + de verwijsbrief én de zorgovereenkomst hebben ontvangen, wordt u gebeld voor het maken van een eerste afspraak. Dit is een intakegesprek met één van onze psychologen en/of psychiater. Dit gesprek vindt plaats op onze praktijk in Zwolle of Epe. Naast kennismaking, is het doel van de intake het verkennen van de hulpvraag en de persoonlijke doelen. Vaak volgt nog een tweede intakegesprek waarna de therapeut in overleg met de cliënt een plan van aanpak voorstelt. Dit behandelplan bestaat uit aanvullende diagnostiek (bijvoorbeeld een psychologisch onderzoek) of de behandeling start direct met cognitieve gedragstherapie, psychotherapie of een van de andere behandelvormen. De behandeling wordt op gezette tijden met de cliënt (en diens naasten) geëvalueerd. In de afrondende fase vindt Cognito Praktijk het belangrijk dat er afspraken zijn gemaakt met betrekking tot nazorg. Er wordt daarom altijd een afrondende brief met daarin een beschrijving van het behandelproces en een terugvalpreventieplan opgesteld en besproken.

Verwijzing en toestemming

Voorafgaand aan de aanmelding, na de intake, bij afsluiting en soms ook tijdens de behandeling vindt contact met de verwijzer (huisarts, arts of sociaal wijkteam) plaats, in de vorm van een (verwijs)brief, mail- of telefooncontact. Dit gebeurt alleen en altijd met voorafgaande toestemming van de cliënt over de inhoud daarvan. Voor mailcontact met de verwijzer maakt Cognito Praktijk gebruik van een beveiligd mailsysteem (zorgmail).

Indien na het intakegesprek duidelijk wordt dat Cognito Praktijk geen passend aanbod heeft bij uw hulpvraag, dan helpt de therapeut u met een voorstel naar de meest geschikte hulpverlening. In dat geval worden uw aanmelding en alle persoonlijke gegevens verwijderd en/of vernietigd.

Hulp nodig? Of een vraag bij het online aanmelden? Neem gerust contact op met ons secretariaat via 038-4232008.